Menu responsywne

Sublimacja

Podstawy sublimacji

Z definicji, sublimacja to proces polegający na przemianie fazowej bezpośredniego przejścia danej substancji ze stanu stałego w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego. Tak brzmi definicja sublimacji od strony teoretycznej.

W praktyce mówimy o działaniu specjalnego tuszu do sublimacji, który dzięki swoim właściwościom posiada zdolność parowania pod wpływem wysokiej temperatury i łączenia się (przenikania) do warstwy poliestru którą powinna być pokryta powierzchnia naszego docelowy gadżetu reklamowego jak np. kubek lub innego wybranego produktu. Potocznie, tego rodzaju typ wykonywania nadruków nazywany jest technologią sublimacji lub nadrukiem sublimacyjnym.

Standardowo nadruki można przenosić wyłącznie na powierzchnie poliestrowe i przy użyciu odpowiedniego atramentu sublimacyjnego.

Nadruk w technologii sublimacji, jak każda inna metoda nadruku, ma swoje plusy i minusy. Głównym minusem są ograniczenia produkcyjne wynikające z wymagań procesu transferu. Natomiast niewątpliwie bardzo duże plusy to doskonała jakość nadruku, stosunkowo niskie koszty produkcji oraz elastyczność realizacji.


Nadruk sublimacyjny

Podstawowe elementy w jakie musimy się wyposażyć aby wykonywać nadruki sublimacyjne to:

Nadruk sublimacyjny

Drukarka do sublimacji.

Do sublimacji wykorzystywane są najczęściej plotery lub drukarki atramentowe wyposażone w głowice piezoelektryczną np. marki Epson. Wielkość urządzenia, wydajność czy format papieru jaki obsługuję jest dowolna, może wynikać z potrzeb użytkownika. Dość istotnym aspektem jest możliwość doposażenia danej drukarki w system stałego zasilania CISS lub tzw. wieczne kartridże. Zarówno pierwsze jak i drugie rozwiązanie ma za zadanie doprowadzić tusz sublimacyjny do głowicy.

Nadruk sublimacyjny

Media do druku.

Podstawowe media konieczne do wykonania nadruku sublimacyjnego to papier do sublimacji i atrament sublimacyjny. W zależności od rodzaju drukarki mamy do wyboru papier sublimacyjny w rolach o szerokościach od 21 do 162 cm oraz papier w arkuszach a3 i a4. Tusz do sublimacji standardowo to cztery podstawowe kolory CMYK, jednak w wielu większych urządzeniach możemy mieć do czynienia również z rozszerzonymi kolorami typu light w łącznej liczbie np. sześciu czy ośmiu barw.

Nadruk sublimacyjny

Prasa termo-sublimacyjna.

W zależności od tego jakie gadżety chcemy produkować standardowo prasy dzielimy na prasy płaskie, prasy do kubków oraz prasy typu combo z wymiennymi elementami grzejnymi. Na rynku istnieje bardzo dużo modeli pras o zróżnicowanej specyfice pod względem wielkości, wyposażenia dodatkowego czy jakości i ceny. Innym urządzeniem również służącym do wykonywania nadruków sublimacyjnych są piece wykorzystywane do nadruków na kubkach i prasy 3D pomocne np. w nadrukach etui.

Oprócz dodatkowych akcesoriów pomocnych w wykonywaniu transferu takich jak taśma termiczna która ma za zadanie skuteczne trzymanie nadruku, potrzebujemy oczywiście element końcowy czyli produkt na którym chcemy zamieścić nasz nadruk oraz odpowiednio przygotowany projekt.

Do przygotowania profesjonalnego projektu nadruku warto korzystać z profesjonalnych programów graficznych takich jak Adobe Photoshop lub Corel Draw. Są to najbardziej zaawansowane programy na rynku, pozwalające na tworzenie i edycję projektu, oraz na prawidłowe formatowanie pliku do druku.

Poprawnie przygotowany plik graficzny do nadruku sublimacyjnego powinien mieć następujące parametry:

- Rozdzielczość 300 dpi lub więcej

- Tryb kolorów RGB

- Wymiar 1:1 (plus ewentualny spad)

- Druk w odbiciu lustrzanym

Projekt nadruku należy wydrukować na transferowym papierze do sublimacji. Ze względu na specyfikę atramentu sublimacyjnego do prawidłowego odwzorowania kolorów najczęściej potrzebny jest indywidualnie przygotowany profil kolorystyczny icc (RGB). Wydrukowany projekt po wyschnięciu można przytwierdzić do docelowego podłoża i zachowując odpowiednie parametry wygrzewania przetransferować w prasie.


Sublimacja na kubkach

Kubki do sublimacji, rodzaje.

Technika, parametry grzania.

Trwałość nadruku, mycie w zmywarkach.

Praktyka i problematyka.


Profile kolorystyczne icc

Wykonujemy profile kolorystyczne czyli kalibrację kolorów drukarek atramentowych. Profil kolorystyczny powinien być wykonany dla każdej drukarki która nie korzysta z zewnętrznego oprogramowania typu RIP. Zdecydowana większość drukarek jak również wszystkie popularne programy graficzne nie posiadają w swoim asortymencie profilu druku do sublimacji. Właśnie dlatego w celu osiągnięcia poprawnego nadruku konieczne jest wykonanie kalibracji RGB czyli kalibracji drukarki która drukuje bezpośrednio z systemu bez użycia pomocy oprogramowania RIP czy tym bardziej za pomocą nie przystosowanych do sublimacji profili zawartych w opcjach drukarki lub programów graficznych typu Corel czy Photoshop.